27. Ankara Uluslararası Film Festivali’nin beşinci gününde izleyiciyle buluşan Sarmaşık, Tolga Karaçelik imzası taşıyor. Yönetmenin ikinci bağımsız filmi olan Sarmaşık aslında bir dram filmi ama bunun yanında izleyiciyi biraz da geriyor.
Büyük bölümü geminin içinde altı kişi ile geçen filmde bol bol soyutluk görüyoruz. Tüm oyuncuların şahane his aktarımlarının yanında beni en çok etkileyen ise daha çok komedi izlencelerinden tanıdığımız Nadir Sarıbacak‘ın psikopat rolünü oynama şekli oldu. Filmin bütününde hâkim olan duygu yoğunluğu sinemadan çıktıktan sonra uzun bir süre üstünüzden atamayacağınız boyutta.
Film birkaç hayatın nasıl, bir gemide buluştuğunu anlatarak başlıyor ve üç bölümde gelişerek devam ediyor. Geminin kaptanı Beybaba (Osman Alkaş), makinelerden sorumlu Kürt (Seyithan Özdemir), mutfakta kamarot Nadir (Hakan Karsak), usta gemici olarak İsmail (Kadir çermik) ve gemicilerden de Alper (Özgür Emre Yıldırım) ile Cenk (Nadir Sarıbacak) gemi demirlediğinde gemide kalmayı tercih ediyor. Armatörün iflasını açıklaması ve geminin deniz kurallarına göre demir attığı o hiç kimsenin uğramadığı yerde kalmasından sonra geçen günler, karışan aylar ve toplam 120 günün sonunda herkes neredeyse aklını kaybediyor. Erkeklerden oluşan oyuncu kadrosu arasında, güce kimin sahip olacağına dair tartışmalar, erkeklerin birbirleriyle nasıl tartıştığını izlerken hatırladığımız gerçek hayattan sahneler dikkat çekiyor.
Filmin etkileyici olmasındaki bir sebep de gerçek hayattaki güç ilişkilerini çok sahnede görebiliyor olmamız. Gücün kimde olacağına kim karar verir, kuralları kim koyar? Kuralları her oyuncu ayrı ayrı sahnelerde ayrı ayrı şekillerde koydu. O kadar etkileyiciydi ki gerçekten filmin sonu geldiğinde en kural koyucunun sonunu tahmin etmek güç olmadı diyebilirim.
Yiyecek ve içeceklerin bitmesi sonrasında açlık ve kıtlıkla mücadele eden mürettebatın hem şahsi bunalımlarına hem de birlikte birbirlerine yaşattıkları bunalımlara şahit oluyoruz.
Bu arada Sarmaşık, 2015’te düzenlenen 52. Antalya Film Festivali’nden dört tane de Altın Portakal almıştı. En iyi film ödülünün yanında, en iyi erkek oyuncu dalında Nadir Sarıbacak, en iyi yönetmen dalında Tolga Karaçelik ve yine en iyi senaryo dalında Tolga Karaçelik ödüllerin sahibi oldu.
Tolga Karaçelik’in bir dahaki filmini merakla beklerken Nadir Sarıbacak’a olan hayranlığımın büyümesine de engel olamıyorum. Bence ilk fırsatta izlenmesi gereken bir film olmuş Sarmaşık.
Deniz bitti, gemi durdu, duran gemi artık gemi değildir. Peki, şimdi kaptanla ne yapacağız?