İç sesinizi sever misiniz? Çok fazla birbirimizi hırpalamamıza, birbirimize çok fazla kızmamıza, birbirimizle çok fazla küsmemize, birlikteyken çok mutlu olmamıza, çok fazla gülmemize, dedikodu yapmamıza, özlemlerimizi paylaşmamıza, hayattan beklentilerimizi birbirimize açık etmemize ve birbirimizi çok sevip aynı zamanda nefret etmemize… rağmen “iç sesimi sevmiyorum” diye bitirmeyeceğim bu uzun cümleyi. Seviyorum tam aksine. İç sesim en iyi dostum hatta. Sizin de öyle olsun. Sonucunda Hafif Zehirli Mandallardan Kafası Güzel Çamaşırlara dönüşüyorsunuz. İç sesin böyle bir sonuca yol açtığını bilmiyordunuz değil mi? İç sesimi çok sevmeme rağmen Kenan Yaşar’ı tanıyıp, kitabını okuyana kadar ben de böyle bir dönüşümden haberdar değildim. Oldum. Oldum mu gerçekten? Bir bakalım hadi… Ben de merak ediyorum.

Zehirli Mandallar

Elimize kitabı aldığımız andan itibaren iç ses eşliğinde bir iç dökme ile karşı karşıya kalıyoruz. Aynı zamanda şu ilk cümle ile; “Bir hayvanın sahip olabileceği her şeye sahibim.” Ama Kenan Yaşar “bir insanım maalesef” der gibi açıyor içini, dökmeye başlıyor, saydırmaya başlıyor… İç güdüsü olan hayvana karşılık, iç sesi olan insanın sancıları tüm bilinci ve varlığıyla kelimelerde, cümlelerde. Bir hayvanın sahip olabileceği her şeye sahip olan bilinçli insan zehirli bir mandalın ucunda sallanıyor. Ve bu sallantıyı yaşamın en önemli yapı taşı iki unsurdan, kadından – erkekten başlayarak yapıyor. Yaşamı yaşam yapan en önemli ikinci unsur cinselliğe doğru seğirtiyor sonra. Kenan Yaşar hayvani bir iç güdüyle ilk şu soruyu soruyor hiç duraksamaksızın: “Erotizm hayatın neresinde durur ve bir sanat nesnesi olarak nerelerimize sokuşturulur?” Hayvandan giriş yapıldı ama mesele insan. İnsandan giriş yapıldı ama mesele var olabilmenin birinci şartı (Öncelikle fiziksel var olma) cinsellik. Mesele erotizm aslında ama sanatın hazzı her şeyin üstünde. Kaç tane zehirli mandal var bulabildiniz mi?

Kenan Yaşar böylesine bir iç dökmede söyleyeceklerini hiç esirgemiyor. Bununla da kalmayıp başlık ata ata ilerlediği her bir düşüncesini zehirli bir mandalla ipe tutturuyor. Ah Kadınlar Vah Erkekler; Evrimi Çıldırtan İnsan; Aşkı Aramak Sekse Tav olmak; Entropiden Anarşiye, Anarşiden Devrime; Hiçin Biri: Kozmoz; Notalar Oto da Konar Boka Da, Ah O Notalar; Sarıyla Mavinin Buluşması, Bir Uzay Yeşilidir Arayış; Makineleşme; Tecimsel ve Dinsel Bir Hiç Olarak İnsan; Dökül Bakalım.

Zehirli mandallar tarafından ipe dizilmiş dokuz bölümdeki her bir konu zehirli. Her bir konu zehirli olmasının ve iç dökme meselesinin yanı sıra bir arayışın da içerisinde. Zehirleyen ama öldürmeyen bu meselelerin içinde Kenan Yaşar dinlenmekten ziyade (İnsanların kendisini dinlemelerini istemekten artık vazgeçmişçesine) anlatmanın, anlatmanın, anlatmanın derdinde.

Kafası Güzel Çamaşırlar

“Görüldüğü üzere, hala bir arayış içerisindeyim, Tanrım!” Arayış içinde olan, zehirli mandallarla tutturulmuş olan konuların kafası tabii ki güzel olacak. Kenan Yaşar dilini hiç esirgemeksizin ve susmaya hiç niyeti olmamacasına yazıyor. Taşmadan önceki son damlayı damlatıyor. Kitabın başından itibaren bu iç döküşün yer yer boca edildiğini hissediyorsunuz. Sersemliyor. Bunalıyorsunuz hatta. Daha sakin olabilirdi diyebiliyorsunuz bazı yerleri okurken. Zehirlendiğinizi fark ediyor ama böylesine bir iç döküş zehirlenmesine de karşı koyamıyorsunuz. Çünkü aynısını defalarca ve defalarca düşünmenize rağmen siz de yapmak istemiştiniz öyle değil mi? Ve yapamamıştınız. Yapamadığınız için zehirli mandallar tarafından cılız bir ipe tutturulmaya, kafası güzel çamaşırlar halini almaya razı geldiniz. Zehirlendiği halde her şey yolundaymış gibi davrananlara karşılık Kenan Yaşar gibi düzeni sevmeyen bir düzen bozucu ile karşılaşmak her zaman mümkün olmuyor. Normalin dışında tersten algı ile yaşayan, yazan bir yazarla tanışmanın zor tarafları kolay taraflarından fazla olabiliyor.

Hafif Zehirli Mandallardan Kafası Güzel Çamaşırlar için Kenan Yaşar’ın ustalaşmaya doğru giderken içini dökmek istediği çıraklık kitabı diyebiliriz. Ülkenin gündemine, gidişatına, insanların seçimlerine, seçemeyişlerine baktığımızda, ilk kitabıyla içini döken Kenan Yaşar’ın bundan sonraki kitaplarında asıl olana doğru yolculuklara yelken açmasını, yine çok güzel bir kitap ismiyle okuyucuyla buluşması temennimi buraya iliştirmek isterim.

Hafif Zehirli Mandallardan Kafası Güzel Çamaşırlar’ı okumanız dileğiyle…

Hafif Zehirli Mandallardan Kafası Güzel Çamaşırlar

Yazar: Kenan Yaşar
Yayınevi: Arion Yayınları
Türü: Deneme
Sayfa: 254