Ses getiren ve izlendikten sonra süregelen hayatımızı sorgulama zorunluluğu hissettiren filmlerinin ardından, yönetmen Derviş Zaim objektifini doğa ve insan ilişkisine çeviriyor. Bu alanda içini döktüğü doğa üçlemesinin ilk filmi ‘Devir‘ belgesel tarzda çekilmiş olup izleyicilerden olumlu dönüşler almasının ardından ikinci filmi ‘Balık’ merakla bekleniyordu. Çekimleri Bursa Gölyazı köyünde yapılan ‘Balık‘, ilk kez Altın Koza Film Festivali’nde izleyicilerle buluştu. 21. Altın Koza Film Festivali’nde ‘En İyi Senaryo‘ ödülüne layık görülen film, 26. Ankara Uluslararası Film Festivali’nde uzun metrajlı filmler arasında yarışmada yerini alacak.
Filmin konusuna gelecek olursak;
Evin geçimini kasabadaki diğer insanlar gibi balıkçılıkla sağlayan baba Kaya (Bülent İnal), borçları ve kızının tedavi masraflarından dolayı kendini baskı altında hisseder. Kısa sürede para kazanmanın yolunu kasabadaki göle kimyasal sıvılar atıp balıkları zehirleyerek avlayıp satışlarını artırmada bulur. Evin annesi Filiz (Sanem Çelik) kızının konuşamama hastalığının çözümünün gölde nadir bulunan ve nesli tükenmekte olan bir balıktan düzenli olarak yemesi olduğunu düşünmektedir. Filiz kasaba halkının göldeki balıkları avlayarak gölü küstürdüğünü düşünmekte ve çoğu gece gölle ilgili mistik rüyalar görmektedir. Doğanın dengesini bozmamak adına kendince tedbirler almaya çalışır ve kasabadaki insanları uyarır. Ancak kasaba halkı tıpkı gölün ruhunu göremedikleri gibi Filiz’in bu yalvarışlarını ve çırpınışlarını da önemsemez.
Kaya’nın doğayı yavaş yavaş zehirleyerek hayatını güzelleştirebileceğini düşünmesindeki zavallılık, döner dolaşır ve ilk önce kendi ailesinden başlayarak tüm kasabayı mahveder. Doğa kendi mükemmel dengesiyle olayları, onu çirkinleştiren insanların aleyhinde sonuçlandırarak bir nevi intikam alır.
Derviş Zaim’in kendi sözleriyle:
“Balık, doğa ile arasına eski zamanlarla kıyaslandığı zaman daha fazla mesafe koyduğuna inandığım insanoğluna, doğaya karşı işlediği kabahati, mütevazi bir anımsatma girişimi olarak nitelenebilir.
Balık projesi, doğanın hor kullanılmasını ve insanın bundan zarar görmesi meselesini konu ediniyor. Çünkü şu an itibarı ile insanoğlunun karşı karşıya kaldığı en önemli sorunlardan birinin (belki de birincisinin) doğa ile ilişkisini bir türlü sürdürülebilir bir dengeye kavuşturmaması olduğunu düşünüyorum.”
Algılanması güç zaman geçişleri, havada kalan ara sahneleri ve yan karakterleri görmezden gelirsek sinematografisiyle içimizi ferahlatan bir film Balık.
Kaynak: derviszaim.com
Hazırlayan: Esra Aydın