Beat Kuşağı figürlerinden Gern Stern, Jack Kerouac’ın kutlu romanı Yolda’nın devrimci tarzından ilham alıp, açık arttırmaya gittiğinden ve 16 bin kelimeden oluşan yazını, Kutsal Kâse’yi kaybettiğinden dolayı 60 yıldır suçlanıyor. 

1950’de uyuşturucu dolu, Beat efsanesi Neal Cassady tarafından yazılmış ve 500 bin dolardan fazla değere sahip mektup, Stern’in, Kaliforniya’daki evinden denize atıldı. Ya da en azından Kerouac’ın bu hikâyesi basına böyle yansıdı.

Stern’in 87 yılında konuya ilişkin olarak şu sözleri dile getirdi: “Çeşitli edebiyat dergilerinde yer aldı ve yeterince sinir bozucu oldu. Bunu yıkmış olduğumu hiç düşünmemiştim.”

Beat Kuşağı jenerasyonu yazarları ile bağlantılı olan şair ve sanatçı Stern, uzun zamandır kayıp olan mektubun 2012 yılında, kendisi ya da Kerouac ile alakası olmayan bir adamın evinde bulunduğunda kendini böylece kanıtlamış oldu. Bu mektupla bu kadar ilgilenmelerinin sebebi, o zamanlardan geriye kalan birkaç sanat eserinden biri olmasıydı” diyor Stern.

Christie, bu mektubun 16 Haziran’da New York’ta açık arttırmaya açılacağını ve tahmini değerinin 523 bin 500 dolar ile 785 bin 250 dolar arasında olacağını duyurdu. Cassady’nin, Kerouac’a yazdığı 18 sayfalık mektupta sarhoş ve cinsellik dolu Denver-Colorado ziyaretlerini anlatıyor.

Dürüst ve doğal akan, tek aralıklı, çift taraflı kâğıt… Tüm bu kullanımları ile doğrudan Kerouac’ın düz yazısından etkilenmiştir. 

1968’de Paris’te yaptığı bir röportajda Kerouac “Yolda’nın kendiliğinden olan ani yazım tarzını; Neal Cassady’nin bana yazdığı mektuplarda, ne kadar iyi yazdığını gördüğümde oluşturmuştum. Kendi halinde, hızlı, deli, itirafçı, tamamen ciddi, ayrıntılı, kişileri gerçek isimleri ile yazması….’’ diyor. “Ben onun tarzından etkilendim.”

Aynı zamanda Joan Anderson Mektup’u diye de bilinen, romanvari mektup, karşılaştığı kadını romantik bir şekilde anlatır. Görünüşe göre, üç günlük alem sırasında, amfetamin ile yükselmiş durumdayken yazıp tamamlamıştır. 

Kutsal Kase’nin arkasındaki gercek 2
Stern, 1963.

Stern, “O süratlı bir ucubeydi” der Cassady için. 

Kerouac, Paris röportajında, Beat şairi olan arkadaşı Allen Ginsberg’e mektup gönderdiğini sonrasında aynı mektubun Stern’e ödünç verildiğini söyler. Kerouac, Stern’in mektubu teknede kaybettiğine inanıyordu, her neyse sonsuza dek denizdeydi artık…

“Allen ya da teknedeki herhangi bir kimse bu kadar umursamaz olmamalıydı” diyor Kerouac yine Paris’te yaptığı röportajda. 

Ama Stern, bu hikâyeyi yalana bulayanın Ginsberg olduğunu söylüyor, “Bu Allen’in sonu oldu. Allen, haylazdı.”

Ginsberg, mektubu yayınlanacak umutlarıyla San Francisco’daki, Golden Goose Press’e gönderdi. Yayınevi kapanana kadar, açılmamış bir şekilde orada durdu. Atılmak üzereydi ki yayıncı ile ofisini paylaşan bir müzik operatörü tarafından fark edildi. O da tüm arşivi evine götürdü.

Kızı, Jean Spinosa, 2012 yılında ölen babasının evini temizlerken mektubu ortaya çıkardı.

Kutsal Kase’nin arkasındaki gercek 3
Cassady’den Kerouac’a 16 bin kelimelik yazın

Los Angeles performans sanatçısı olan Spinosa, mektubu doğrulamak için tarihi müzayede evi Profiles’in sahibi olan Joe Maddalena’ya götürdü.

Bu, Kerouac’ın Yolda’sının, en az orijinal versiyonu kadar önemli.

Stern mektup için “Okuduğumda çok etkilenmiş değildim, sadece Neal’in bildiği ve hiç kimsenin kadının kim olduğunu tespit etmesi mümkün değildi” dedi.

“Biraz işleri vardı”

San Fransisco’daki Beat Müzesi’nin sahibi ve direktörü olan Jerry Cimino, mektup için Beat Jenerasyonunun edebi kutsal kasesi” diyor. 

Neal Cassady
Neal Cassady

“Tüm bu şeyleri, hikâyeleri neredeyse 60 yıldır hepimiz duyuyoruz. Kaybolduğu, yok edildiği sanılıyor ve hiçbir zaman hiç kimse gerçek anlamda tamamını okuyamadı. Bu, Kerouac’ın Yolda’sının, en az orijinal versiyonu kadar önemli” diyor. 

Mektup, ilk olarak 2014’te açık arttırmaya konulmuştur. Ancak Cassady ve Kerouac’ın mülklerinin, bir sahibi olduğu iddia edilince açık arttırmadan geri çekildi. Sonrasında, vaziyet dostane bir çözüme ulaşmış, mektubun yine piyasa dolaşmasına izin verilmiş.

Winnipeg Üniversitesi’nde edebiyat uzmanı ve profesör olan Gord Beveridge, “Cassdy’nin, Beat hareketine en büyük katkısı belki de Kerouac ve Ginseberg üzerindeki etkisidir” diyor.

Neal Cassady, Jack Keoruac
Neal Cassady, Jack Keoruac

“Dalgındı. Allen Ginsberg, Cassady’i ‘Yolda’nın kahramanı’ olarak referans gösteriyordu” diyordu.

Yolda karakteri olan Dean Moriarty, 1968’de ölen Cassady idi. Ginsberg ve William S. Burroughs da dahil olmak üzere, Cassady’nin seyahatleri 1957’deki Kerouac’ın romanının temeli oldu.

“Beat yazarları ile olan yakın ilişkisinden dolayı kesinlikle çok önemli bir adamdı, fakat sonunda o ve Kerouac tamamıyla ilerleyemedi” dedi Beveridge.

“Kerouac ölmeden hemen önce tekrar bir araya geldiklerinde birbirlerine söyleyecekleri pek bir şeyleri yoktu”

Cimino, Beat alimlerinden ve edebiyatseverlerden böyle kritik dokümanların ve mektubun kamu alanlarında olmasını umduğunu söyledi. 

Cimino, yeteri kadar para toplayıp müze için mektubu satın almak üzere potansiyel birkaç bağışçı ile görüştü.

Kutsal Kase’nin arkasındaki gercek 5

Biz ona burada sahip olmayı isterdik… Bu tür bir şey insanların ziyaret etmesi gereken türden şeyler” diyor Cimino.

Fakat mektup hikâyesine karşın, Stern Beat sahnesinin bir parçası olmayı sürdürdü ve Allen’i hayatının geri kalanı için tutuyordu.

“Jack ve Neal’e düşkün değildim. Ben biraz daha Allen düşkünüydüm.”

Stern, haziran ayında yapılacak olan müzayedeye de katılacağını bildirdi.

National Post internet sitesindeki The Realt Storu Behind the Long Lost Drug Fuelled Holy Grail Letter That Inspired On the Road başlıklı yazıyı Su Gökarca Gaia Dergi için çevirmiştir.